Анотація на вибіркову навчальну дисципліну

«Актуальні питання дидактики й теорії виховання»

 

Рівень вищої освіти – другий (магістерський) рівень вищої освіти

Галузь знань 01 Освіта/Педагогіка

Спеціальність 011 Освітні, педагогічні науки

Освітньо-професійна програма Педагогіка вищої школи

Кількість кредитів – 4

Рік підготовки 1, семестр – 1

Компонент освітньої програми: вибірковий

Мова викладання: українська

 

Викладач: Попадич Олена Олександрівна, кандидат педагогічних наук, доцент; e-mail: olena.popadych@uzhnu.edu.ua

 

Опис дисципліни

1. Актуальність курсу. Сьогоднішній заклад вищої освіти повинен формувати нову генерацію української інтелігенції – грамотну, всебічно розвинену, творчу й  відповідальну за себе й свої дії, здатну всі набуті знання й уміння активно спрямовувати на подальший розвиток незалежної Української держави. Становлення особистості майбутнього педагога необхідно здійснювати як цілеспрямований поетапний процес, що передбачає цілісну систему дій, тобто сукупність закономірно побудованих, динамічно пов’язаних компонентів (явищ, процесів, впливів), взаємодія яких породжує нову системну якість. Значущим у цьому контексті є вивчення магістрами навчальної дисципліни «Актуальні питання дидактики й теорії виховання» для набуття здобувачами вищої освіти знань про сутнісні особливості та основні виклики, з якими вони будуть зустрічатися на практиці під час роботи.

2.Метою вивчення навчальної дисципліни «Актуальні питання дидактики й теорії виховання» є формування в студентів наукового світогляду, що опирається на глибокі наукові педагогічні знання, теорії, концепції та термінологію з досліджуваного педагогічного напряму; оволодіння магістрами ґрунтовними знаннями дидактики та управління навчально-виховним процесом у освітніх закладах; формування системи теоретичних знань та практичних умінь і способів діяльності, готовності до професійної діяльності в сфері навчальної та виховної роботи викладача, куратора.

Завдання навчальної дисципліни «Актуальні питання дидактики й теорії виховання»: ознайомлення студентів з актуальними проблемами дидактики й виховання в закладі вищої освіти; формування теоретичних знань і практичних навичок, що необхідні сучасному педагогу для навчання та виховання студента; розкриття основних теоретичних засад дидактики та теорії виховання; формування в магістрів уміння розв’язувати практичні виховні завдання в контексті педагогічного процесу закладу вищої освіти; сприяння опануванню майбутніми фахівцями методики підготовки та проведення різних форм організації виховних занять у закладі вищої освіти, методик вивчення особистості студента й студентського колективу, що необхідно для розробки та застосування сучасних освітніх технологій, вибору оптимальної стратегії навчання і виховання; виховання та самовиховання професійно-педагогічного інтересу.

3. Проблематика (зміст дисципліни), яка буде розглянута у процесі вивчення навчальної дисципліни. У процесі вивчення навчальної дисципліни «Актуальні питання дидактики й теорії виховання»  магістри будуть орієнтуватися в загальній характеристиці та тенденції розвитку сучасної вищої освіти, дидактиці та шляхах її розвитку на сучасному етапі, актуальних проблемах дидактики, технологізації та інформатизації вищої освіти, процесі навчання, його структурі, закономірностях і принципах навчання, професійній компетентності, змісті освіти в закладі вищої освіти, методах і засобах навчання, контролем за навчально-пізнавальною діяльністю студентів, цінностями сучасної освіти й виховання,  формами організації навчання, якістю вищої освіти у європейському вимірі, сутністю процесу виховання, основними закономірностями та принципами, теорією компетентнісного підходу як теоретичною і практичною основою реалізації завдань у галузі навчання та виховання, характеристиці основних актуальних підходів у дослідженні проблем навчання і виховання, виховному середовищі як чиннику розвитку особистості, сутнісних характеристиках інновацій у вихованні, нових методах та технологіях у вихованні, перспективах та впровадженні нових технологій виховання в сучасній освіті, змісті 1 результаті виховання, діагностиці вихованості, педагогічному експерименті в діагностиці вихованості.

4. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати: міжнародні та законодавчі акти України в галузі охорони, захисту молоді та забезпечення їх повноцінного розвитку відповідно до Закону України «Про освіту», «Про вищу освіту»; сучасні концепції, завдання, зміст, методи, організаційні форми й засоби процесу виховання; особливості та інструментарій психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу; концептуальні основи традиційних та інноваційних технологій організації та проведення виховної роботи в закладах освіти (діалогічних, проєктних, інтерактивних, дистанційних, розвивального навчання тощо); сучасні тенденції, закономірності розвитку технологій, методик процесу виховання; сучасні наукові, методологічні та педагогічні засади, на яких побудовані методики підготовки та здійснення виховної роботи в закладі вищої освіти та вміти: визначити напрям своєї діяльності, її конкретні цілі й завдання на кожному етапі виховної роботи, передбачати кінцевий результат; володіти методами визначення ефективності заходів, спрямованих на підвищення якості виховної роботи; уміти проєктувати власну педагогічну систему в професійній діяльності; розробляти плани виховної роботи; визначати пріоритетні проблеми у виховній практиці; застосовувати інновації у практичній роботі; здійснювати виховну роботу з урахуванням змін у нормативно-правових документах; використовувати теоретичні знання у вирішенні професійних завдань; орієнтуватися у системі інформації про різні групи населення, які потребують підтримки та допомоги; аналізувати ситуацію вихованця, визначати його потреби та рекомендувати можливі способи перевиховання; розробляти програми перевиховання; самостійно аналізувати наукову літературу з педагогічних проблем; проводити вивчення особистості, виокремлювати та аналізувати вчинки та якості особистості; аналізувати та об’єктивно оцінювати власну поведінку й особливості спілкування.

5. Література

1.                  Онищенко В.Д. Фундаметальні педагогічні теорії : монографія. Львів : Норма, 2014. 356 с.

2.                  Освітні технології: навчально-методичний посібник. / за ред. О. Пєхоти.  Київ : А.С.К., 2004. 255 с. 

3.                  Попадич О. О. Особливості правового виховання майбутніх педагогів вищої школи у контексті інформатизації освітнього процессу. Virtus: Scientific Journal / Editor-in-Chief M.A. Zhurba. March № 12, 2017. Р. 150-154.

4.                  Попадич О.О. Теорія і пракика вищої професійної освіти : методичний комплекс з навчальної дисципліни. Ужгород : ДЗВО «УжНУ», 2016. 44 с.

5.                  Попадич Олена. Актуальні питання підготовки магістрів з педагогіки вищої школи. LAP LAMBERT Academic Publishing is a trademark of International Book Market Service Ltd., member of OmniScriptum Publishing Group 17 Meldrum Street, Beau Bassin 71504, Mauritius Printed at: see last page Р. 73

6.                  Фіцула М. М. Педагогіка : навч. пос. 2-те вид., перероб. та допов.  Київ : Академвидав, 2006. 560 с.

7.                  Ярощук Л. Г. Теорія та методика виховання : навч. посіб. Бердянськ, 2017. 374 с.

Нормативно-правові документи:

1.                  Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII : станом на 10 лип. 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 15.07.2021).

2.                  Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII: станом на 10 лип. 2021 р.   URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 15.07.2021).

Допоміжна література

1.                  Актуальні проблеми виховного простору: пошук, інновації, підходи : монографія / за заг. ред. Товканець Г. В. Мукачів. держ. ун-т. - Мукачево : МДУ, 2017. 261 с.

2.                  Актуальні проблеми педагогічної науки : Матеріали ХІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Миколаїв, 10–11 листопада 2017 р.) / ГО «Інститут інноваційної освіти»; Науково-навчальний центр прикладної інформатики НАН України. / у 2-х ч. Миколаїв : ГО «Інститут інноваційної освіти», 2017. Ч. 2. 112 c.

3.                  Баханов К.О. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі. Запоріжжя : Просвіта, 2000. - 159 c.

4.                  Гайворонська, Н. Новітні технології навчання. Освіта. Технікуми, коледжі. 2008. № 2. С. 45–47.

5.                  Дубасенюк О.А. Інноваційні освітні технології та методики в системі професійно-педагогічної підготовки. Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. С. 14-47.

6.                  Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. – Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.

7.                  Попадич О. О. Методика активізації дослідницької та проектної діяльності майбутніх педагогів вищої школи під час навчання у вищому навчальному закладі. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. Вип. 28 (38) / за наук. ред. Н. В. Гузій. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. С. 128-133.

8.                  Попадич О. О. Пізнавальна активність студентів як фактор формування професійної компетентності майбутніх педагогів вищої школи. Матеріали ХХХІ Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи розвитку». Переяслав-Хмельницький, 2017. Вип. 31. С. 179-181.

9.                  Попадич О.О. Дослідницьке навчання як засіб формування виробничих функцій майбутнього педагога вищої школи. Наук. вісник Ужгородського національного ун - ту. Серія : «Педагогіка. Соціальна робота» / гол. ред.  І. В. Козубовська. 2017. Вип. 1(40). – С. 223-226.

10.              Попадич О.О. Принципи формування навичок, умінь та комунікативних якостей ділового мовлення майбутніх педагогів вищої школи. Формування особистості в багатоступеневій освіті: досвід, реалї, перспективи : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Умань, 27-28 вересня 2017 р.) / ред. кол. О. А. Комар та ін. Умань : «Візаві», 2017. С. 127-131.

11.              Попадич О.О. Теоретичні основи виховної роботи з майбутніми педагогами вищої школи у вищому навчальному закладі. Наук. вісник Ужгородського національного ун - ту. Серія : «Педагогіка. Соціальна робота» / гол. ред: І. В. Козубовська. 2017. Вип. 2(41). С. 206-209.

Електронні інформаційні ресурси

1.                  Електронний репозитарій ДВНЗ «Ужгородський національний університет». URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/cat/university-it/dspace. (дата звернення: 14.07.2021).

2.                  Наукова бібліотека ДВНЗ «Ужгородський національний університет». URL: http://www.lib.uzhnu.edu.ua/ . (дата звернення: 14.07.2021).

3.                  Національна бібліотека України ім. В.І.Вернадського URL: http://www.nbuv.gov.ua (дата звернення: 15.07.2021).

4.                  Педагогіка. URL: https://pedagogika.at.ua (дата звернення: 15.07.2021).

5.                  Сайт електронного навчання ДВНЗ «Ужгородський національний університет». URL: https://e-learn.uzhnu.edu.ua/ (дата звернення: 15.07.2021).