Анотація на вибіркову навчальну дисципліну

«Актуальні проблеми навчання і виховання в початковій школі»

 

Рівень вищої освіти – другий (магістерський) рівень вищої освіти

Галузь знань 01 Освіта/Педагогіка

Спеціальність 013 Початкова освіта

Освітньо-професійна програма Початкова освіта

Кількість кредитів – 4

Рік підготовки 1, семестр – 1

Компонент освітньої програми: вибірковий

Мова викладання: українська

 

Викладач: Попадич Олена Олександрівна, кандидат педагогічних наук, доцент; e-mail: olena.popadych@uzhnu.edu.ua

 

Опис дисципліни

1. Актуальність курсу. Стратегічні напрями рoзвитку системи oсвіти в Україні oкреслені кoнцептуальними пoлoженнями державних дoкументів – «Націoнальнoю стратегією рoзвитку oсвіти в Україні на 2012-2021 рoки», Закoнами України «Прo oсвіту», «Прo загальну середню освіту oсвіту», Концепцією «Нова українська школа». Оскільки реформування змісту та гуманізація цілей початкової освіти в Україні є складниками процесу оновлення світових та європейських систем, на часі реалізація компетентнісної парадигми, яка орієнтує педагогів на впровадження у педагогічну практику цілісного підходу до розвитку особистості. Значущим у цьому контексті є вивчення навчальної дисципліни «Актуальні проблеми навчання і виховання в початковій школі» для набуття здобувачами вищої освіти знань про сутнісні особливості та основні виклики, з якими вони будуть зустрічатися на практиці під час роботи.

2.Метою вивчення навчальної дисципліни «Актуальні проблеми навчання і виховання в початковій школі» є формування в студентів наукового світогляду, що опирається на глибокі наукові педагогічні знання, теорії, концепції та термінологію з досліджуваного педагогічного напряму; оволодіння магістрами ґрунтовними знаннями дидактики та управління навчально-виховним процесом у закладах загальної середньої освіти; формування у майбутніх викладачів, науковців, педагогів початкової школи професійної компетентності через орієнтацію на втілення принципу дитиноцентризму в освіті; підготовка студентів до ґрунтовного аналізу провідних проблемних питань теорії та практики початкової освіти; ознайомлення з внутрішньо зумовленими та зовнішньо спричиненими труднощами реалізації завдань розвитку, виховання та навчання дітей молодшого шкільного віку; формування готовності до реалізації шляхів вирішення актуальних проблем початкової освіти.

Завдання навчальної дисципліни «Актуальні проблеми навчання і виховання в початковій школі»: ознайомлення студентів із актуальними проблемами дидактики й виховання в початковій школі; поглиблення професійних знань магістрантів про актуальні проблеми початкової освіти в Україні та сучасними тенденціями її розвитку; формування у магістрантів вміння аналізувати специфіку сучасного дитинства в сукупності проявів суб’єктності та самобутності кожної окремої дитини; формування вміння удосконалювати форми й методи навчально-виховного процесу закладів загальної середньої освіти відповідно до сучасних вимог початкової освіти України; підвищувати рівень професійної культури фахівців у сфері початкової школи; розвивати професійно-значущі властивості особистості майбутніх фахівців, їхнє  творче ставлення до професійної діяльності.

3. Проблематика (зміст дисципліни), яка буде розглянута під час вивчення навчальної дисципліни. Під час вивчення навчальної дисципліни «Актуальні проблеми навчання і виховання в початковій школі»  магістри будуть орієнтуватися у теоретичних основах та сутності освітніх інноваційних процесів, дидактичному вимірі наступності в початковій школі в умовах НУШ, інтеграційних процесах у системі початкової освіти, принципах реалізації освітнього процесу в початковій школі, інформаційно-комунікаційних технологіях в освітньому процесі початкової школи, використанні методу інтелектуальних карт у системі НУШ, сутності процесу виховання, основних закономірностях та принципах, теорії компетентнісного підходу як теоретичній і практичній основі реалізації завдань у галузі виховання, характеристиці основних актуальних підходів у дослідженні проблем виховання, виховному середовищі як чиннику розвитку особистості, сутнісніх характеристиках інновацій у вихованні, нових методах та технологіях у вихованні, реалізації завдань наступності в умовах НУШ, принципах реалізації освітнього процесу в початковій школі.

4. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен знати: міжнародні та законодавчі акти України в галузі охорони, захисту дітей та забезпечення їх повноцінного розвитку відповідно до Закону України «Про освіту»; сучасні концепції, завдання, зміст, методи, організаційні форми й засоби процесу навчання та виховання; особливості та інструментарій психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу; концептуальні основи традиційних та інноваційних технологій організації і проведення навчальної та виховної роботи в закладах освіти (діалогічних, проєктних, інтерактивних, дистанційних, розвивального навчання тощо); сучасні тенденції, закономірності розвитку технологій, методик процесу навчання та виховання в початковій школі; сучасні наукові, методологічні та педагогічні засади, на яких побудовані методики підготовки та здійснення навчальної та виховної роботи в загальноосвітньому навчальному закладі та вміти: визначити напрям своєї діяльності, її конкретні цілі й завдання на кожному етапі виховної роботи, передбачати кінцевий результат; володіти методами визначення ефективності заходів, спрямованих на підвищення якості виховної роботи; уміти проєктувати власну педагогічну систему у професійній діяльності; розробляти плани виховної роботи; визначати пріоритетні проблеми у виховній практиці; застосовувати інновації у практичній роботі; здійснювати виховну роботу з урахуванням змін у нормативно-правових документах; використовувати теоретичні знання у вирішенні професійних завдань; орієнтуватись у системі інформації про різні групи населення, які потребують підтримки та допомоги; аналізувати ситуацію вихованця, визначати його потреби та рекомендувати можливі способи перевиховання; розробляти програми перевиховання; самостійно аналізувати наукову літературу з педагогічних проблем; проводити вивчення особистості, виокремлювати та аналізувати вчинки та якості особистості; аналізувати та об’єктивно оцінювати власну поведінку й особливості спілкування.

5. Література

Основна література:

1.                  Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII: станом на 10 лип. 2021 р.   URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 15.07.2021).

2.                  Бондар В.І. Дидактика: підручник для студентів вищих педагогічних навчальних закладів. Київ : Либідь, 2005. 264 с.

3.                  Волкова Н. Педагогіка: посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : Академвидав, 2007. 615 с.

4.                  Зайченко І. Педагогіка: навч. посібн. Київ : Освіта України, КНТ, 2008. 528 с.

5.                  Кодлюк Я. П. Дидактика початкової школи: практичний курс. Тернопіль: Астон, 2013. 160 с.

Допоміжна література

1.                  Актуальні проблеми виховного простору: пошук, інновації, підходи : монографія / за заг. ред. Товканець Г. В. Мукачів. держ. ун-т. - Мукачево : МДУ, 2017. 261 с.

2.                  Актуальні проблеми педагогічної науки : Матеріали ХІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Миколаїв, 10–11 листопада 2017 р.) / ГО «Інститут інноваційної освіти»; Науково-навчальний центр прикладної інформатики НАН України. / у 2-х ч. Миколаїв : ГО «Інститут інноваційної освіти», 2017. Ч. 2. 112 c.

3.                  Електронний репозитарій ДВНЗ «Ужгородський національний університет». URL: https://www.uzhnu.edu.ua/uk/cat/university-it/dspace. (дата звернення: 15.07.2021).

4. Маляр Л.В., Попадич О.О. Практична підготовка майбутніх фахівців вищої школи: методичні вказівки щодо проходження асистентської практики (педагогічної) аспірантами спеціальності 011 «Освітні, педагогічні науки». Ужгород : ДВНЗ «УжНУ», 2021. 27 с.

5.                  Наукова бібліотека ДВНЗ «Ужгородський національний університет». URL: http://www.lib.uzhnu.edu.ua/ . (дата звернення: 15.07.2021).

6.                  Попадич О. О., Атрощенко Т. О. Деякі особливості професійної підготовки вчителя початкової школи в поліетнічному регіоні: the scientific heritage, Budapest, Hungary. No 40 2019. Р.3.

7.                  Попадич О. О. Формування системи правових знань учнів початкової школи як педагогічна проблема: Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах: зб. наук. пр. Запоріжжя : КПУ, 2019. Вип. 65. Т.1. С. 64-68.

8.                  Попадич О. О., Прокопенко І. В, Стечкевич Л. К. Інтеграційна трансформація методів навчання у професійній підготовці майбутніх педагогів / Revista stiintifica progresiva: Jurnalul. tiin. Ifi trimestriala. – № 1. – 2019. – Оnregistrata la Camera Na.ionala a Car.ii din Republica Moldova оn data de 24.12.2019 Cu numar de оnregistrare № 2019/12-3. Р.24-28.

9.                  Поясик О. І. Методика виховної роботи : навчальний посібник. Івано-Франківськ : Видавництво Прикарпатського національного уні верситету імені Василя Стефаника, 2011. – 202 с.

10.              Про заходи щодо поліпшення національно-патріотичного виховання дітей та молоді : Указ Президента України від 12.06.2015 р. № 334/2015. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/334/2015 (дата звернення: 15.07.2021).

11.              Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року : Розпорядж. Каб. Міністрів України від 14.12.2016 р. № 988-р : станом на 22 серп. 2018 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-р (дата звернення: 15.07.2021).

 

Електронні інформаційні ресурси

1.                  Paidagogos. URL: https://paidagogos.com (дата звернення: 15.07.2021).

2.                  Афоризми. URL: http://www.foxdesign.ru/aphorism/author/author_m.html (дата звернення: 15.07.2021).

3.                  Інститут модернізації  змісту освіти. URL: https://lib.imzo.gov.ua (дата звернення: 15.07.2021).

4.                  Методичний матеріал. URL: http://www.metodportal.net (дата звернення: 15.07.2021).

5.                  Національна бібліотека України ім. В.І.Вернадського URL: http://www.nbuv.gov.ua (дата звернення: 15.07.2021).

6.                  Педагогіка. URL: https://pedagogika.at.ua (дата звернення: 15.07.2021).

7.                  Сайт електронного навчання ДВНЗ «Ужгородський національний університет». URL: https://e-learn.uzhnu.edu.ua/ (дата звернення: 15.07.2021).

8.                  Словник-хрестоматія педагогічних понять. Загальні основи педагогіки, теорія виховання, дидактика, школознавство. URL: https://ukrreferat.com/chapters/pedagogika/slovnik-hrestomatiya-pedagogichnih-ponyat-zagalni-osnovi-pedagogiki-teoriya-vihovannya-didaktika-shkoloznavstvo.html (дата звернення: 15.07.2021).

9.                  Українська  педагогіка. URL: http://ukped.com  (дата звернення: 15.07.2021).

10.              Учительський журнал on-line. URL: http://teacherjournal.in.ua (дата звернення: 15.07.2021).