Предмет і завдання курсу. Уральська прабатьківщина, уральські групи мов та їх особливості. Прабатьківщина фінно-угрів, фінно-угорські мови та їх особливості. Історія досліджень фінно-угорських мов. Походження та історія фінно-угорських мов. Першоджерела фінно-угорської мови. Поділ фінно-угорських мов на групи (угорська, фінська, пермська та ін.). Походження угорської мови та її контакти із спорідненими слов’янськими і не слов’янськими мовами. Словотвір та словоскладання, граматика, лексикологія і лексикографія. Самодійські мови. Північна група самодійських мов. Південна група самодійських мов. Загальні риси історії, культури, мови, народної творчості хантів, мансійців, комі, удмуртів, марійців, мордвінів, фіннів, естонців, карельців, лівів, нененців, енців, нґанасанів. Вимерлі фінно-угорські та самодійські мови.
Вимоги до знань та умінь:
Студент повинен знати:
· об’єкт, мету та завдання курсу;
· методи і методику дослідження явищ мови в діахронічному аспекті;
· погляди на проблемні питання курсу;
· історію дослідження фінно-угорських мов;
· прабатьківщину уральської та фінно-угорської мовних груп;
· видатних вчених фінно-угрознавців, які досліджували уральську та фінно-угорські групи мов як в синхронному так і в діахронному аспектах;
· поділ фінно-угорських мов;
· зміни, що відбувалися у фонетико-фонологічній системі, словотворі, морфологічній та синтаксичній будові угорської групи мови, після виділення з неї угорців.
Студент повинен вміти:
· вільно користуватися системою знань з фінно-угрознавства;
· розрізняти мовну специфику фінно-угорського та староугорського періоду.
· характеризувати фонетичні, граматичні та лексичні особливості мов вепсів, водів, енців, естонців, мансійців, ненців, марійців, комі-зирянців та комі-пермців, карельців, лівців, саамців, фінів, угорців, хантийців, удмуртів;
· вміти відрізняти сучасні фонетичні процеси від історичного періоду;
· аналізувати відповідні тексти фінно-угорських мов;
· коментувати синтаксичні конструкції;
· систематизувати і пояснювати факти сучасної угорської мови в діахронічному аспекті.
порівнювати мовну систему сучасної угорської мови з мовною системою інших фінно-угорських мов.Мета вивчення навчальної дисципліни «Основи угорського фольклору» – вивчення студентами чеської міфології, жанрів усної народної творчості, вироблення та поглиблення навичок фольклорного аналізу тексту. Курс покликаний з’ясувати роль усної народної словесності у формуванні етнопсихології, світоглядних засад чехів; з’ясувати співвідношення язичницького та християнського світоглядів на різних етапах становлення чеської народної словесної творчості; простежити етапи розвитку жанрів усної народної творчості в залежності від історичних обставин та міжнаціональних впливів. Головне завдання курсу полягає у поглибленні та розширенні знань про культурні явища і традиції минулого, встановленні зв’язків між фольклором та художньою літературою, естетикою, філософією, психологією тощо
Відповідно до освітньої програми, вивчення дисципліни сприяє формуванню у здобувачів вищої освіти таких компетентностей:
ЗК01. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК02. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
ЗК04. Здатність бути критичним і самокритичним.
ЗК05. Здатність учитися й оволодівати сучасними знаннями.
ЗК06. Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
ЗК09. Здатність спілкуватися іноземною мовою.
ЗК10. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК11. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

- Teacher: Наталія Йосипівна Нодь
Метою вивчення навчальної дисципліни «Вступ до спеціальності» є сформувати у студентів-філологів лінгвістичне розуміння природи та закономірностей функціонування мови, вміння виокремлювати ключові поняття і аспекти проблематики курсу, самостійно та творчо опрацьовувати навчальну та наукову літературу, критично ставитись до теоретичних положень вітчизняних та зарубіжних філологів.
Відповідно до освітньої програми, вивчення дисципліни сприяє формуванню у здобувачів вищої освіти таких компетентностей:
знати основні функції та закони розвитку мови як суспільного явища, структурно-системну організацію мови, функціональне навантаження її одиниць, їх синтагматичні та парадигматичні відношення (ЗК-10);
знати основні напрямки розвитку сучасної лінгвістичної науки, історію лінгвістичних вчень, актуальні проблеми сучасного фінно-угрознавства (ЗК-12);
знати основні тенденції розвитку і своєрідності літературного процесу, зміст естетичних теорій, методів, напрямів, стилів та жанрів (ЗК-14).

- Teacher: Оксана Юріївна Талабірчук
Мета та завдання курсу. Місце мовознавства у системі наук. Методи дослідження мови. Мова як суспільне явище. Мова і мислення. Фонетика (описова, історична, порівняльна та експерементальна). Три аспекти вивчення звуків мови. Будова мовного апарату і функції його окремих частин. Класифікація звуків. Звукові зміни (позиційні, комбінаторні, спонтанні). Фонетичне членування мовленнєвого потоку. Склад, наголос, інтонація. Артикуляція звука та артикуляційна база. Довгота, висота, тембр звука. Поняття фонеми. Диференційні та інтегральні ознаки фонем. Позиції фонем. Варіанти і варіації фонем. Фонетична система. Поняття про орфоепію та орфографію. Транскрипція та транслітерація. Лексикологія. Слово, як одиниця мови. Слово і лексема. Значення слова. Лексико-семантичні категорії: полісемія, антоніми, синоніми та омоніми. Лексикографія. Типи словників та принципи їх побудови. Фразеологія. Класифікація фразеологізмів. Граматика. Граматичне значення та граматичні категорії. Морфологічна будова слова. Морфеміка. Поняття морфеми, види морфем. Походження і розвиток мови. Закономірності розвитку мов. Розвиток і функціонування мов у різні історичні епохи. Класифікація мов (генеологічна і морфологічна). Типи письма. Значення письма в історії суспільства. Етапи і форми розвитку письма
Студент повинен знати:
· предмет, об’єкт та завдання дисципліни;
· базові поняття курсу, що складають його концептуальну основу;
· природу і сутність мови;
· структуру мови;
· походження мови та закономірності розвитку мов;
· виникнення і розвиток письма;
· класифікацію мов світу за походженням і за будовою;
· розвиток і функціонування мов у різні історичні епохи;
· шляхи і методи вивчення мовного матеріалу;
· зв’язок мовознавства з іншими науками;
· будову артикуляційного апарату та артикуляційну й акустичну класифікації звуків угорської мови;
· поняття фонеми, варіанти та варіації фонем; конститутивні і диференціальні ознаки фонем, їх сигніфікативно і перцептивно сильні і слабкі позиції;
Студент повинен вміти:
· вільно користуватися основними поняттями мовознавства;
· систематизувати і пояснювати факти фонетичної та фонологічної систем мов;
· застосовувати різні методи лінгвістичного дослідження при аналізі звуків та фонем;
Предмет і завдання фонетики, фонології. Будова артикуляційного апарату. Багатовимірна класифікація артикуляційних характеристик голосних і приголосних звуків угорської мови. Акустична характеристика звуків мовлення та їх класифікація. Класифікація суперсегментних одиниць. Склад та його типи. Теорії складу. Закони угорського складоподілу. Характер угорського наголосу. Такт (фонетичне слово). Фраза (синтагма) і її інтонаційне вираження. Основні типи інтонаційних конструкцій угорської мови. Поняття про фонему. Алофони, варіанти і варіації. Фонема і чергування звуків. Комбінаторні зміни звуків в угорській мові. Ряди фонем, протиставлених за глухістю/дзвінкістю тощо. Фонеми, що стоять поза цими протиставленнями. Приголосні та голосні фонеми угорської мови. Фонологічні школи у сучасній лінгвістиці. Поняття фонеми відповідно до концепцій різних фонологічних шкіл. Принципи фонетичної транскрипції. Фонемні і морфофонемні ряди. Фонетична і фонематична (словофонематична і морфофонематична) транскрипції. Орфоепічна норма та її основні закономірності. Походження угорської графіки. Принципи орфографії угорської мови та її основні правила. Тенденції розвитку фонетичної системи й орфоепічної норми сучасної угорської мови.
Вимоги до знань та умінь:
Студент повинен знати:
· предмет, об’єкт та завдання фонетики, фонології;
· основні положення праць мовознавців, які розробляли теоретичне підгрунтя фонетики, фонології;
· методи та методику фонетичних досліджень;
· базові поняття фонетики, фонології, що складають їх концептуальну основу;
· будову артикуляційного апарату та артикуляційну й акустичну класифікації звуків угорської мови;
· поняття фонеми, алофона, варіанта і варіації фонем; конститутивні і диференціальні ознаки фонем, їх сигніфікативно і перцептивно сильні і слабкі позиції;
· склад сильних приголосних і голосних фонем угорської мови та їхні алофони; відмінності позиційних чергувань від традиційних; паралельні й перехресні чергування; явище нейтралізації фонем;
Студент повинен вміти:
· вільно користуватися системою знань з фонетики, фонології;
· систематизувати і пояснювати факти фонетичної та фонологічної систем угорської мови;
· оцінювати здобутки угорських вчених та вчених-славістів у розробці конкретних проблем фонетики, фонології;
· застосовувати різні методи лінгвістичного дослідження при аналізі звуків та фонем;
· кваліфіковано аналізувати основні одиниці фонетики та фонології;
Мета та завдання навчальної дисципліни
Мета курсу.Основною метою курсу «Історія світової літератури. Література стародавнього Сходу.» є опрацювати літературні та критичні джерела, ознайомитись з пам'ятками літератури стародавнього Сходу, використати накопичені знання у подальшій науковій та педагогічній практиці. Основна мета предмету – на основі теоретичних знань навчити студентів:
- опрацювати літературні та критичні джерела;
- ознайомитись з літературним процесом ІІІ. тисячоліттядо н.е.;
- використати накопичені знання у подальшій науковій та педагогічній практиці.
Завдання курсу.Завершивши курс студент повинен:
- ознайомитися з літературою Стародавнього Сходу, з історіографічної, політичної, наукової, літературної точки зору;
- опрацювати всі відомі джерела пов’язані з цим літературним періодом;
- ознайомитися з літературними пам’ятками цих періодів;
- ознайомитися з життям та працею відомих літературних та суспільних діячів;
- оволодіти художньою літературою цього періоду;
- зрозуміти структуру літературно-історичних періодів.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
- опрацювати всі відомі джерела пов’язані з цим літературним періодом;
- оволодіти художньою літературою цього періоду;
- знати аналізувати художні твори.
- Teacher: Діана Василівна Гульпа
Метою вивчення навчальної дисципліни «Вступ до літературознавства» є ґрунтовне
засвоєння студентами першооснов та засад літературознавства як філологічної
науки; систематизація літературознавчих відомостей, засвоєних у ЗОШ, формування
у майбутніх філологів та вчителів-словесників відповідних уявлень про специфіку
художньої літератури як різновиду мистецтва слова; закріплення нових знань з
теорії літератури; вироблення навичок наукового аналізу художніх творів;
осягнення основ закономірностей літературного процесу.