Мета та завдання курсу. Місце естонської мови серед прибалтійсько-фінської групи фінно-угорських мов. Словниковий склад естонської мови. Особливості фонетичного строю мови, синтаксису. Історія розвитку, формування естонської літературної мови. Алфавіт. Вимова. Артикуляційна база. Палаталізація. Наголос. Довгота. Інтонація. Голосні та приголосні естонської мови. Форми звертання, вирази ввічливості. Частини мови. Відмінювання дієслів та система відмінків естонської мови. Граматичні особливості фінно-угорської мови. Явище аглютинації в естонській мові.
Вимоги до знань та умінь:
Студент повинен знати:
· об’єкт, мету та завдання курсу;
· місце естонської мови серед прибалтійсько-фінської групи фінно-угорських мов;
· словниковий склад естонської мови;
· особливості фонетичного строю мови, синтаксису;
· методи і методику дослідження явищ мови в діахронічному аспекті;
· існуючі погляди на проблемні питання курсу фінно-угрознавства;
· історію дослідження фінно-угорських мов;
· відомості про культуру та історію естонців;
· граматичні особливості фінно-угорської мови;
Студент повинен вміти:
· вільно користуватися системою знань з фінно-угорської мови;
· визначати граматичні особливості естонської мови;
· читати та перекладати тексти естонської мови;
· визначати часи дієслів, відміняти частини мови;
· розрізняти мовну специфику фінно-угорського та староугорського періоду.
· характеризувати фонетичні, граматичні та лексичні особливості мови;
· аналізувати відповідні тексти;
· коментувати синтаксичні конструкції;
порівнювати мовну систему сучасної угорської мови з мовною системою інших фінно-угорських мов.Предмет та завдання дисципліни. Поняття літературної мови, мовної норми. Періодизація історії угорської літературної мови. Літературна мова староугорського періоду: мовна ситуація після поселення угорців на своїй батьківщині; типи давньоугорської писемності; мова власне угорських та іншомовних ділових пам’яток; канцелярський правопис. Правопис угорських кодексів; модифікація мови ділової писемності. Писемність у епоху середньовіччя: розвиток книгодрукарства у період ренесансу та реформації. Мовознавчі підручники та словники. Вплив епохи рококо на розвиток угорської літературної мови. Розвиток угорської літературної мови в другій половині ХУІІІ ст. Нововведення у мові в період реформ: мова спілкування, політики, мова військовослужбовців, промисловців та науковців. Вплив творчості Ш. Петефі та Я. Ароня на розвиток угорської літературної мови. Нові тенденції розвитку літературної мови після визвольної угорської революції. Стан літературної мови на початку ХХ ст. та після ІІ Світової війни. Тенденції розвитку сучасної угорської літературної мови.
Вимоги до знань та умінь:
Студент повинен знати:
· предмет, об’єкт та завдання дисципліни; основні положення концепцій мовознавців, що розробляли її теоретичні засади;
· базові поняття курсу, що складають його концептуальну основу (літературна мова, мовна норма і т. ін.);
· періодизацію історії угорської літературної мови;
· основні лінгвістичні процеси на всіх етапах розвитку угорської літературної мови;
· типологію видатних пам’яток угорської писемності та методику дослідження особливостей їх мови і стилю;
· основні положення мовних програм Я. Сільвестера, М. Деваї Бірова, Г. Пешті, П.Борнемісса, П. Пазманя, Я.Опацої Чере, Д.Бешеньеї, Ф. Вершегі, М.Реваї, Ф.Казінці...
· значення творчості письменників середини ХУІІІ – ХІХ ст. у розвитку угорської літературної мови;
Студент повинен вміти:
· інтерпретувати процеси розвитку угорської літературної мови у зв’язку з історією її носія – угорського народу;
· встановлювати приналежність пам’яток писемності до певного етапу в розвитку угорської літературної мови та до певного її різновиду;
· аналізувати особливості лінгвістичної організації пам’яток писемності у різних аспектах;
· знаходити у текстах письменників ХУІІІ – ХІХ ст. показові риси літературної мови цього періоду;
· інтерпретувати роль видатних письменників у розвитку угорських літературної мови;
· історично коментувати факти сучасної угорської мови, застосовуючи словники та іншу довідкову літературу.
Мета:
Модуль ознайомити студентів з основними поняттями риторики. Основна мета предмету – на основі теоретичних знань навчити студентів уміти чітко визначати тему виступу
Відповідно до освітньої програми, вивчення дисципліни сприяє формуванню у здобувачів вищої освіти таких компетентностей:
Інтегральна компетентність
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі філології (лінгвістики, літературознавства, фольклористики, перекладу) в процесі професійної діяльності або навчання, що передбачає застосування теорій та методів філологічної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов
Загальні компетентності
ЗК01. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ЗК02. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності
СК01. Усвідомлення структури філологічної науки та її теоретичних основ.
СК02. Здатність використовувати в професійній діяльності знання про мову як особливу знакову систему, її природу, функції, рівні.
СК03. Здатність використовувати в професійній діяльності знання з теорії та історії мов(и), що вивчаються(ється).
СК04. Здатність аналізувати діалектні та соціальні різновиди мов(и), що вивчаються(ється), описувати соціолінгвальну ситуацію.
СК05. Здатність використовувати в професійній діяльності системні знання про основні періоди розвитку літератури, що вивчається, від давнини до ХХІ століття, еволюцію напрямів, жанрів і стилів, чільних представників та художні явища, а також знання про тенденції розвитку світового літературного процесу та української літератури.
СК06. Здатність вільно, гнучко й ефективно використовувати словацьку мову в усній та письмовій формі, у різних жанрово-стильових різновидах і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному), для розв’язання комунікативних завдань у різних сферах життя.
СК07. Здатність до збирання й аналізу, систематизації та інтерпретації мовних, літературних, фольклорних фактів, інтерпретації та перекладу тексту (залежно від обраної спеціалізації).
СК08. Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією для розв’язання професійних завдань.
СК09. Усвідомлення засад і технологій створення текстів різних жанрів і стилів державною та іноземною (іноземними) мовами.
СК10. Здатність здійснювати лінгвістичний, літературознавчий та спеціальний філологічний аналіз текстів різних стилів і жанрів.
СК11. Здатність до надання консультацій з дотримання норм літературної мови та культури мовлення.
СК12. Здатність до організації ділової комунікації
- Teacher: Наталія Йосипівна Нодь
Дисципліна „Сучасна угорська мова” є основним фаховим предметом у підготовці вчителя угорської мови та літератури.
Метою викладання навчальної дисципліни “Сучасна угорська мова (Розділ: Синтаксис просте речення)” є формування у студентів-філологів систематизованих наукових знань про традиційні й нові підходи щодо класифікації та кваліфікації синтаксичних категорій і синтаксичних одиниць з послідовним:
1) розмежуванням формально синтаксичного, семантико-синтаксичного, власне-семантичного і комунікативного аспектів (членів речення, словосполучень, речень, синтаксем, комунікатем тощо);
2) аналізом зв’язків між складниками словосполучення, речення, складного синтаксичного цілого;
3) встановленням відношень (предикативних, напівпредикативних, суб’єктних об’єктних, атрибутивних, обставинних, апозитивних, синкретичних, комплетивних, єднальних, приєднувальних, зіставно-протиставних, градаційних) між компонентами, які структурують синтаксичні одиниці.
Усе це подається з урахуванням напрацювань угорської і європейської лінгвістичної науки і сприяє усвідомленню й осмисленню шкільного курсу синтаксису угорської мови. До важливих аспектів викладання курсу синтаксису сучасної угорської мови належить постійна увага до з’ясування теоретичних проблем з урахуванням дискусійних питань, а з іншого боку – орієнтація студентів на професійне застосування здобутих знань у шкільному курсі мови.
Теоретична частина містить перелік тем, які висвітлюються в лекційному курсі. У практичній частині визначено теми практичних занять, головне завдання яких полягає в поглибленні теоретичних знань, виробленні у студентів навичок аналізу синтаксичних одиниць, умінь застосовувати набуті знання для коментування граматичних явищ.
Важливим завданням практичних занять є також підвищення культури писемного та усного мовлення студентів, підготовка їх до виконання творчих робіт, усних відповідей на певну тему. Основними завданнями вивчення дисципліни “Сучасна угорська мова (Розділ: Синтаксис ростого речення)” є засвоєння студентами теоретичних знань із синтаксису сучасної угорської мови, що дасть змогу краще й повніше кваліфікувати й аналізувати основні синтаксичні одиниці; вироблення у студентів навичок коментувати мовні факти, аналізувати синтаксичні одиниці; умінь застосовувати набуті знання на практиці; 5 ознайомлення студентів з дискусійними питаннями сучасної синтаксичної науки; підвищення культури усного та писемного мовлення студентів.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент буде знати:
1) визначення складного речення, типи зв’язків між його частинами, різновиди ростих речень;
2) визначення складних синтаксичних конструкцій; аналіз структурно-семантичних відношень між їх частинами;
3) визначення складного синтаксичного цілого як синтаксичної одиниці, засобів зв’язку в ньому;
4) структурні особливості речень із прямою, непрямою, невласне прямою мовою, розділові знаки в цих синтаксичних конструкціях, способи заміни прямої мови непрямою; структурні особливості періоду;
5) принципи української пунктуації, її формування, систему розділових знаків, їх функції.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент буде вміти:
1) розмежовувати складні та прості речення, утворювати прості речення;
2) розрізняти складносурядні речення відкритої та закритої структури;
3) визначати складнопідрядні речення з прислівними та детермінантними предикативними частинами;
4) виокремлювати конструкції з однорідною, неоднорідною супідрядністю, послідовною підрядністю;
5) визначати типи безсполучникових складних речень за структурою та типом семантико-синтаксичних відношень;
6) добирати типи складних речень з текстів різних стилів;
7) аналізувати структурні особливості речень із прямою, непрямою, не власне прямою мовою, замінювати конструкції із прямою мовою на конструкції з непрямою мовою; структурні особливості періоду;
8) розрізняти відокремлювальні та видільні розділові знаки
- Teacher: Наталія Йосипівна Нодь
Метою дисципліни є:
ознайомлення із особливостями формування та розвитку угорської та східнослов’янських мов; розкриття наукових основ дослідження мов; вивчення лексики, графіки, фонетики та граматики мов на основі лінгвістичного аналізу текстів.
Основними завданнями дисципліни є: дати найважливіші знання про окремі східнослов'янські народи, про формування літературних мов, сучасний стан угорської та слов'янських мовних груп, історію мовних явищ, важливіших рис діалектів; розкрити фонетичні та граматичні особливості мов, показати багатство лексичного складу та системи словотвору першої літературної мови угорців та слов’ян.
Фахові компетентності:
Здатність володіти методологічними і теоретичними основами філологічних наук, застосування аналітичного підході при порівнянні мовних систем
Здатність знаходити, використовувати навчальну й наукову інформацію, у тому числі іншомовну, в галузі філології та методики викладання на паперових та електронних носіях.
Здатність розуміти лінгвістику як особливу науку, що вивчає структуру й функціонування мови; володіти знаннями з усіх галузей мовознавства, історичної граматики та сучасної угорської мови.
- Teacher: Елеонора Тіборівна Берта
Мета курсу: всебічний розгляд основних понять теорії поетики, основних етапів та напрямків розвитку теоретико-літературної думки, сучасного стану науки про літературу. Метою курсу є розвиток до належного фахового рівня розуміння студентами принципів функціонування жанрових параметрів у сучасному літературному процесі, а також самостійного аналізу мікро- і макропоетики текстів прози письменників.
Завдання: забезпечити оволодіння студентами правильним розумінням поняття „поетика”; ознайомлення з основними літературознавчими методами, законами і закономірностями розвитку літературного процесу, структурою літературних явищ, принципами соціального функціонування літературного твору та закономірностями його сприйняття, формування навичок системного аналізу літературних явищ різних рівнів. У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати: • теоретичні основи курсу;
визначення термінів і понять, за допомогою яких здійснюється аналіз літературно-художнього твору і літературного процесу.
вміти: здійснювати системний аналіз літературних явищ.
Мета: Ознайомлення студентів з історією світової літератури ХІХ ст. на базі історичних фактів та на підставі літературних творів. Модуль дає порівняно велику інформацію про світову літературу цього періоду. Досліджує та описує культури, стилі, історико-політичні ситуації. Це – текстовий, джерельний і теоретичний матеріал названих культурно-мистецьких епох та їх літературних, стильових напрямів.
Завдання: Відповідно до поставленої мети головними завданнями курсу «ІСТОРІЯ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ (ХІХст.)» є:
- ознайомлення студентів з історією світової літератури ХІХст., з історіографічної, політичної, наукової точки зору;
- ознайомлення студентів з літературними памятками цього періоду;
- ознайомлення студентів з життям та працею відомих літературних та суспільних діячів;
- оволодіти художньою літературою цього періоду;
- опрацювати всі відомі джерела повязані з даним періодом.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен
знати:
• основні праці видатних літературознавців від
• структуру літературно-історічного періоду;
• культуру, стилі, історико-політичну ситуацію цього періоду;
• життя та праці відомих літературних та суспільних діячів даного періоду.
вміти:
• орієнтуватися в критичній літературі ХІХст.;
• аналізувати художню літературу цього періоду;
• використати накопичені знання у подальшій науковій та педагогічній практиці;
• орієнтуватися у шкільній програмі стосовно данного періоду світової літератури.Метою вивчення навчальної дисципліни «Історія угорської літератури (друга половина ХІХ.ст.)» є ознайомлення студентів з історією угорської літератури від 1850 до 1900р. на базі історичних фактів та на підставі літературних творів. Закріплення нових знань; вироблення навичок наукового аналізу художніх творів; осягнення основ закономірностей літературного процесу. Модуль дає порівняно велику інформацію про угорську літературу цього періоду. Досліджує та описує її культуру, стилі, історико-політичну ситуацію. Це – текстовий, джерельний і теоретичний матеріал названих культурно-мистецьких епох та їх літературних, стильових напрямів. Головними завданнями курсу «Історія угорської літератури (друга половина ХІХ.ст.)» є:
− ознайомлення студентів з угорською літературою від 1850 до 1900р., з історіографічної, політичної, наукової точки зору;
− ознайомлення студентів з літературними пам'ятками цього періоду;
− ознайомлення студентів з життям та працею відомих літературних та суспільних діячів;
− оволодіти художньою літературою цього періоду;
опрацювати всі відомі джерела пов”язані з даним періодом.